Váci Mihály Általános Iskola


A tartalomhoz

Határtalanul - Erdély

2012. május 18. Előkészítő óra

Először felfrissítettük az útitervünket (ppt). Két diák Romániáról beszélt. A diákok egy kiegészítendő feladatot kaptak. Majd a településekről, nevezetességekről (Nagyvárad, Torockó, Kolozsvár, Házsongárdi temető, Tordai hasadék, tordai sóbánya, Gyulafehérvár és a székesegyház, Déva és a vár, aradi vértanúk, Nagyszalonta, Arany János és a Toldiak, Erdély népművészete) kiselőadást tartottak a tanulók + ppt. Ötvös Jánosné bemutatta a tordai hasadék növény- és állatvilágát s egy keresztrejtvényt töltetett ki. Lippainé Alt Anna etikai fogalmakról, s állapíttatta meg, hogy hogyan kapcsolhatók - vagy nem - az aradi vértanúkhoz. Végül feleltetőegység segítségével versenyeztek a csapatok.

2012. május 21.

7 órakor indultunk Tatabányáról. Az utazás alatt a diákok elmondták, amit Romániáról, Erdélyről és 1. állomásunkról, nagyváradról gyűjtöttek. Ez a többi helyszín előtt is így történt. Ezeket felnőtt „idegenvezetőnk” is mindig kiegészítette fontos ismeretekkel.
Nagyváradon a rajz tantárgyhoz kapcsolódóan megnéztük a barokk kanonok sort és a barokk Szent László templomot. A történelemhez kötöttük Nagy Sándor József emléktábláját és Szent László hermáját. Irodalomhoz kapcsolódott Ady Endre "kávéháza" és szobra.
Este elfoglaltuk a szállást, azután bőséges és finom vacsorában volt részünk. Végül az aznapi látottakat egy totó segítségével rögzítettük, amelyet csapatonként töltöttek ki a gyerekek. Egy esti közös énekléssel zártuk a napot.

2012. május 22.


Először technika tantárgyhoz kötődő munkát végeztek a diákok: Reményik Sándor sírját takarították, kapálták, virágokkal ültették be, meglocsolták a virágokat. Majd történelem és rajz tantárgybeli tudásukat mélyítették Fadrusz János Mátyás szobrával.
Történelem: Mátyás király és Bocskai szülőházát néztük meg, felelevenítettük életüket. Építészet: a gótikus Szent Mihály templom. Dráma - szerkesztett műsort adtak elő a diákok a hazáról. Matematika, fizika - előadást hallgattak, ppt-vel egybekötve.
A bőséges vacsora után egy feladatot kaptak a diákok, mely célországról szóló szöveg kiegészítése volt. (Földrajz tantárgyhoz kapcsolódó ismeretek rögzítése.)

2012. május 23.

A diákok ismét edzhették magukat egy túra keretében a Tordai hasadékban. A földrajz és a bilógiai tantárgyakhoz is kapcsolódtunk: a tordai hasadék keletkezésével és a tordai hasadék növény- és állatvilága témával. Erről fényképalbumot készítettek.
A tordai sóbányát tekintettük meg, idegenvezető mesélt a bányáról, a sóról, s így kémiai ismereteiket bővíthették a gyerekek. Testüket is edzhették a sok lépcsővel, gyaloglással. Szabadidős tevékenységként felülhettek az óriáskerékre.
Vacsora után esti túrát tettünk a Székelykőre. Sajnos közben eleredt az eső. Este készültünk a másnapi Ludas Matyi előadásunkra, és egy keresztrejtvény segítette a tanulók tudásának elmélyítését.

2012. május 24.

Reggeli után bepakoltunk a buszba, majd megnéztük a torockói Néprajzi Múzeumot, ahol a vidékre jellemző népviseletet és használati eszközöket láthattak a gyerekek.
Ezután indultunk Gyulafehérvárra, ahol a székesegyházban Hunyadi János és László sírjánál róttuk le kegyeletünket. Tisztelegtünk Bocskai István és Bethlen Gábor síremlékénél is.

Utunk következő állomása Déva volt. itt megebédeltünk, majd sétáltunk a városban. Este 6 órakor előadtuk a Ludas Matyi történetére létrehozott variációnkat a dévai gyermekotthon lakóinak. A bemutatónkat ajándékozással zártuk. Vacsora után együtt énekeltünk a gyermekotthon lakóival. Erdélyi népdalokat tanultak diákjaink, majd készültek a másnapi vetélkedőre a csasztuskákkal. Elemezték a felvett erdélyi beszédet, összehasonlították a mi kiejtésünkkel.

2012. május 25.

Délelőtt a dévai vár romjaihoz mentünk fel. A várfalak mellett beszéltünk a történelmi tényekről és Kőműves Kelemen balladájáról is, melynek megzenésített változatát közösen elénekeltük. Megneveztük a fentről jól látható településeket, hegyeket.
Megérkeztünk az aradi 13 vértanú emlékhelyére. Csoportokban dolgozva felelevenítettük a hős tábornokok neveit, legfontosabb erkölcsi tulajdonságaikat, s dicső tetteikkel alátámasztottuk. Koszorút helyeztünk el a kegyhelyen, és elénekeltük a himnuszt.
Ötfordulós vetélkedő keretében, csoportmunkában rögzítettük az eltelt napok legfontosabb eseményeit. Készültek színes tablók, rajzok, verses-zenés beszámolók, ismereteikről totóval és más feladattal is számot adtak. Végül sétáltunk a városban.

2012. május 26.

Megérkezésünk után a Csonka toronyba mentünk. Itt Arany János életútját kísérhették végig a diákok a négy emeleten berendezett múzeumban a dokumentumok, ta árgyak és az idegenvezetőnk segítségével.
Arany János szülőházaként tisztelt nádfedeles házban XIX. századi néprajzi kiállításban volt részük diákjainknak. Itt elhelyezték tiszteletük jeléül a koszorút. Ezután kézműves foglalkozás keretében virágot fűztek gyöngyből, szalmából, csuhéból.
20.30 - Megérkeztünk Tatabányára, utunk véget ért. A tanulók szerint fedhetetlen élményben volt részük a 6 nap alatt.

Június 4.

Megtartottuk az értékelő óránkat, ahol a csoportok 1-1 napot értékeltek, tablót készítettek. Megnéztük az útról készített videót.

Június 4.

Megtartottuk a bemutatónkat a felső tagozatos diákoknak és tantestületünk tanárainak.




Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenübe